FRISS

2014. június 6.

A young adult védelmében!

Ma reggel arra ébredtem, hogy a twitteren közfelháborodást okozott egy cikk, amely a Salte címú online magazin könyvajánló oldalán jelent meg. A szerző, Ruth Graham, gyakorlatilag felszólítja az olvasókat, hogy hanyagolják a nem a korosztályuknak íródott könyveket mert egy felnőtt nőnek Young Adult irodalmat olvasni szégyellnivaló cselekedet. 


Teszi ezt arra hivatkozva, hogy egy nemrégi interjújában Shailene Woodley azt nyilatkozta a Csillagainkban a Hiba filmszerepével kapcsolatban, hogy nem fog többet ifjúsági filmekben szerepelni, mert kinőtt abból, hogy bele tudja érezni magát a szerepekbe. Gondolom a Divergent filmekre írt szerződésében szereplő összeg feledteti vele, hogy az is YA.

De félre az ellenérzéssel amit Miss Woodley nyilatkozata miatt érzek és vissza a cikk írójára. A hölgy azzal érvel, hogy felnőtt nők csak azért olvassák ezeket a könyveket, hogy nosztalgiázhassanak a fiatalságukon és mert ezek a könyvek mindig boldog befejezéssel érnek véget. Gondolom a néni egy ilyen könyvet se olvasott.  Mellesleg az én elméletem szerint azért ilyen sok a harmincas, vagy a feletti YA olvasó, mert akkor szerették meg az olvasást, amikor tinédzserek voltak és az akkori énjükhöz illeszkedő könyvek még mindig kedvesek nekik. És akkor mi van? Én szeretem a YA-t, de nem csak azt olvasok. Szeretem a sci-fit, szeretem a fantasyt, szeretem a szépirodalmat is. Mégis ki állíthatja, hogy nem jó amit olvasok, ha engem ez kapcsol ki, ha én ezen nevetek és ezen sírok?

Még ha egy ilyen általánosító jelzővel be is lehetne határolni a szórakoztató irodalom egy teljes szeletét akkor sem hiszem, hogy az, ha valaki saját maga kedvéért akármilyen indokkal ifjúsági irodalmat olvas az elítélendő lenne. Soha semmilyen indokkal nem szabad szégyenkezni azzal kapcsolatban mit olvas az ember. A YA címke nem azt jelenti, hogy csak 18 év alatt olvasható, hanem hogy 18 év alattiakról szól. A kategória csak alső határt jelent, felsőt nem! És még ha az is lenne, kit érdekel? Ki mondhatja meg, hogy nem olvashatsz YA-t, hogy a románc csak nőknek való, hogy csak a szépirodalom értékelendő irodalmi irány? 


A szórakoztató irodalmat gyakorta lealázzák a sznobok azzal, hogy ponyva és nem is igazi irodalom, pedig szerintem ez az az irány, amelyben a leginkább megnyilvánul az írók kreativitása. Lehet, hogy nincs nagy morális mondanivalója, vagy nem karja megváltoztatni a gondolkodásnak, de nem is az a lényeg. Varázslatot, egy más világot teremt és ugyan mi rossz van abban, ha valaki elmerül ebben? a könyv és ebbe a young adult irodalom is beletartozik, legális drog. Nincs veszélye élvezni.

Szeressétek a könyveket, olvassatok és legyetek büszkék arra, hogy fantasztikus világokkal és különleges történetekkel kényeztetitek az elméteket. 

Nincs szégyen az olvasásban, bármi is legyen a lapokon!



Megjegyzés küldése

 
Back To Top