FRISS

2013. július 22.

Koronapárbaj

Amikor egy könyvről értékelést írok mindig pontokba szedem, hogy mi tetszett, s mi nem tetszett benne, hogy aztán rendes, rendezett véleményt tudjak nektek nyújtani. De vannak könyvek, amik megmakacsolják magukat és nem engednek gondolkodni közben, csak úgy élvezem őket. A Párválasztó is ilyen volt. A hibáit minden gond nélkül fel tudom sorolni, de azt nem tudnám megmondani egészen biztosan, hogy mi volt az ami miatt mégis nagyon szerettem. Azért megpróbálom.

A történet főhősnője America, aki Amerika helyén kiépített kemény kasztrendszerrel felruházott Illéában él. America Ötös, ami egy viszonylag alacsony rangú társadalmi osztályhoz tartozik. Szerelme Aspen, azonban még ennél is rosszabb sorú, Hatos, vagyis szolgáló. Az ő kérésére America részt vesz a Párválasztón, ami egy olyan esemény, amin az éppen csak nagykorú herceg kiválasztja leendő hercegnőjét. 35 véletlenszerűen kisorsolt jelentkezőből. America természetesen bekerül a szórásba, és elkezdhet versenyezni a herceg szívéért és a koronáért amire egyáltalán nem vágyik.

Az első, ami mindenkinek fel fog tűnni, hogy a Párválasztó nem valami eredeti ötleten alapul. A kasztrendszer maga is ismeretes már más disztópikus művekből, a kiválasztási folyamat egyértelműen az Éhezők Viadalára hajaz, maga a palotabeli versengés meg egy-az-egyben egy "A Nagy Ő" formátumú valóságshow. Ennek ellenére a dolog működik. Lehet, hogy nagyban összeollózás a könyv, de annak a legjobb elemeit ötvözi, így teljességgel élvezhető. Gördülékeny és könnyen emészthető, ugyan ismerősek a fordulatok, de kellemes élményeket idéznek, úgyhogy én nem is bántam.

A szerelmi háromszög is egy olyan téma, ami gyakorlatilag minden hasonló sorozatban előjön, de itt nem mellékszálként, hanem központi elemként, konfliktusteremtő eszközként szerepel. Lényegében America első szerelme Aspen hajszolja bele a lányt a Párválasztóba, amire szintén miatta nem tud teljes erőbedobással koncentrálni. Pedig ott van Maxon herceg, aki igazán elbűvölő és kedves karakter, de akihez America először csak baráti vonzódást érez. Pedig a koronához magába kellene bolondítani a trónörököst, ahogy a többi lány is teszi. Bár, lehet, hogy mégis az ő közvetlensége s lazasága kell ahhoz, hogy elhódítsa a herceg szívét. Én mindenesetre neki szurkolok, de itt aztán erősen lehet team-ekre tagolódni.

A cselekményben igazából nem volt semmi meglepő, érzelmileg és történetileg is arra haladt amerre várható volt. Az egyetlen döbbenet, hogy számomra teljességgel értelmetlen helyen fejezték be az első részt. Nem mondom, hogy cliffhanger van, inkább amolyan "na, ennyi elég is egy könyvre" befejezés, ami után sírva tettem le a regényt a folytatás után könyörögve.

Először az gondoltam, hogy majd azt fogom írni, hogy annak ellenére, hogy elég bonyolult és ismeretlen a világ nem eléggé kidolgozott Illéa univerzuma, de a könyv folyamán végig és néha egészen váratlan módon csempészi be az írónő az apró adalékokat erről a jövőbeli társadalomról. Sokáig azt gondoltam, hogy csak női intrikákkal fogunk találkozni a palotában (az se lett volna baj, teszem hozzá, mert én élvezem a fúrást...), de kiderült, hogy a haj s bőrproblémáknál komolyabb kérdésekkel is kell foglalkozniuk a hercegnő-jelölteknek, úgyhogy többet tudunk meg a politikáról, mint sejtettem volna. Úgyhogy szépen lassan kialakul bennünk a kép, de persze még akadnak fehér foltok. Alighanem ezekre csak a következő kötetben kapunk választ. Én már égek a vágytól.

Jah, és nem kell azért az Éhezők Viadala típusú kegyetlen világra számítani és a hősnőnk se éppen egy harcias amazon. Itt nem íjjal, karddal vagy pisztollyal, hanem törvényekkel, médiával és közszerepléssel várhatóak a változások. Nem baj ez, csak azért mondom, hogy ne számítsunk egy nagy tökös csajszis kalandra, hanem inkább egy némileg fajsúlyosabb hercegnős történetre. Mondjuk úgy, hogy ez némileg Disney-disztópia. Még szerencse, hogy nekem az is bejön!

Egyszóval a vártnál, a hasonló stílusú sikerkönyvek összetákolásán túl egy nagyszerűen élvezhető, jó tempójú és szórakoztató könyvet olvashattam. Kövezzetek meg, de nekem ez öt pontos volt!

A könyvet köszönöm a GABO Könyvkiadónak!

ÉRTÉKELÉS:


Kiera Cass: A Párválasztó
(The Selection)
Párválasztó sorozat
Gabo Kiadó
2013



Megjegyzés küldése

 
Back To Top