FRISS

2013. május 11.

Mi itt mind őrültek vagyunk

Ez egy nagyon furcsa könyv. És őrült. És nagyszerű. Először csak a borítóba szerettem bele, aztán elolvastam a fülszöveget is. Gyengéim a Csodaországban játszódó történetek, így nem volt kérdés, hogy rávetem magam. Nem bántam meg, kedvenc lett.

Alyssa Gardner nagyon erőlködik, hogy átlagos tinédzsernek látsszék. Szeretné, ha mindenki csak egy enyhén kívülálló deszkás csajnak tartaná és nem egy olyan lánynak, akinek az anyja után kellene mennie a diliházba. Pedig ő maga ettől fél, ugyanis egy ideje maga is hallja a növények és a bogarak suttogásit, mint az elmegyógyintézetben ülő anyja. Úgy tűnik tényleg ez a sors vár minden nőre a családban, aminek a gyökere Alice Liddellig nyúlik vissza, aki az Alíz Csodaországban című könyv élő inspirációja volt. Alyssa egyre különösebb és félelmetesebb dolgokat tapasztal, és úgy tűnik tényleg csak akkor járhat a családját sújtó átok végére, ha leereszkedik a nyúl üregébe.

Először azt hittem nem fog tetszeni a könyv. Az elején, a való világban játszódó részeknél egy kicsit unatkoztam ugyanis. De aztán ahogy Alyssa egyre többet tudott meg az átokról és amint Csodaországba ért engem teljesen beszippantott a történet. Az egész világ az elborult Csodaországgal, ahol a teremtmények csak alig hasonlítanak ahhoz, amit az eredeti sztoriban olvastál hihetetlen hangulatot teremtenek. Itt ne számíts aranyos monoklis fehér nyuszira, Rabbit itt Rabid és egy átok miatt zörögnek a csontjai a vörös kabátja alatt, a fülei pedig valójában szarvak. Az Őrült Kalapos se Johnny Depp, és azért olyan jó kalapműves, mert a fejéből nő ki a fémforma. Egy kicsit minden olyan, mintha egy hibbant horrorfilmes negyven fokos láz miatti delíriumban nézte volna meg a Tim Burton verziót és utána megpróbálta volna leírni a szereplőket. Minden sötét és bizarr, ijesztő és elképesztő, ismerős de meghökkentően más. Ez nem az a mese amit megismertél...

A legjobb mégis az az egészben, hogy a káosz és őrület ellenére az írónő nagyszerűen kézben tartja a történetet. A cselekményben nincs bolondéria, biztosan és higgadtan vezet minket végig Alyssa rémisztő hullámvasútszerű történetén. És még meglepő is a sztori. Olyan jól összeáll a végén, hogy kezdtem arra gyanakodni, hogy valójában sejtenem kellett volna ezt a befejezést. De nem sejtettem. Talán azért volt ez, mert annak ellenére, hogy végig van egy olyan érzésed - amit Alyssa egy-egy kósza gondolattal meg is erősít -, hogy valami itt nem egész. Valami nem stimmel. De nincs igazán időd azon agyalni, hogy mi miért történik, mikor az egyik pillanatban egy óceán tűnik el a lány kezében, a másikban meg egy vacsorapartin kergetik körülötte a főfogásnak szánt sült kacsát egy kalapáccsal. Szóval az iram óriási, de emellett nem hanyagoljuk el a karakter és kapcsolatfejlődést sem.

Ha már itt tartunk... Alyssa számomra nem volt extrán szerethető vagy utálatos karakater, de nem volt idegesítő sem. Voltak bátor tettei, saját döntései, de néha meg is kellett menteni vagy a véletlen segített neki. Jó arányban keveredtek benne az erős női és gyenge hercegnős tulajdonságok, így egész rendben volt. A fiúk pedig... Na jó, be kell valljam itt is előjött a mostanában trendi, de annál unalmasabb szerelmi háromszög téma. Alyssa két rendkívüli fiú között őrlődik,  de az a furcsa benne, hogy én igazából most először nem húztam egyik teamhez sem. Mindkét pasi iránti érzéseit meg tudtam érteni, mert mindkettőnek volt alapja. Tényleg átéreztem a zavarodottságát, de a végén szerintem jól döntött.

Egyelőre nincs tudomásom arról, hogy akármelyik magyar kiadó is megvásárolta volna a jogokat a hazai kiadáshoz, de én mindenképpen támogatnám. Egyrészt természetesen azért, hogy az itthoniak körében is elterjedjen ez a különleges könyv, másrészt pedig azért, mert nagyon szívesen elolvasnám ezt magyarul is. Elég jónak tartom magam angolból, de úgy szeretném ezeket a bizarr tájleírásokat, fantasztikus lények érdekes és félelmetes jellemzőit a mi szép magyar nyelvünkön élvezni. Én bízom benne!

Ami még jó hír, hogy az év vége felé jönni fog a folytatása is, amiről jobb nem is beszélnem, mert elspoilerezem a sztorit.

ÉRTÉKELÉS:



A. G. Howard: Splintered
Splintered sorozat
Amulet Books
2013

Megvásárolható itt:


Buy The Book Now at The Book Depository, Free Delivery World Wide

Megjegyzés küldése

 
Back To Top