FRISS

2012. június 27.

Vadak a falon innen és túl

Utólag szégyellem bevallani, de én is azok közé a műveletlenek közé tartoztam, akik a Trónok harcát csak az HBO sorozatából ismerték. Amikor azonban megvilágosultam, hogy a tv-produkció alapja George R. R. Martin A Tűz és Jég dala ciklusa, ami ráadásul (akkor még) négy könyvszörnyetegből áll nem akartam nekiállni az olvasásnak. Gondoltam, hogy rögtön bele fogok szeretni és féltem, hogy amilyen tempóval Martin adja ki a könyveket csak szörnyű elvonási tüneteket fogok okozni magamnak, ha éveket kell várnom egy-egy történet folytatására. De miután megnéztem a Trónok harca második szériáját egyszerűen nem bírtam tovább. Muszáj volt tudnom mi fog történni, így rögtön a Kardok viharával, a harmadik installációval kezdtem. Az történt amit vártam. Beszippantott, elvarázsolt és függővé tett.

De a cselekményben egyáltalán nem az történt amire számítottam. Soha nem az történt. Azt hiszem Mr. Martinnak életcélja, hogy megdöbbentsen, megbotránkoztasson és biztosra veszem, hogy kuncog a nagy szakálla mögött, amikor megkedveltet egy szereplőt, az ügye mellé állít, aztán meg brutálisan és váratlanul megszabadul tőle. A másik véglet meg, ahogy korábban elítélt és megvetett szereplőket fokozatosan megvált a szemünkben. Csodás karakterábrázolásai nyomán egyértelművé válik, hogy Westeros világában nincs olyan, hogy jó és rossz oldal, csak rossz és még rosszabb. De mindkettőt imádjuk.

A Kardok vihara tíz cselekményszálon fut, ennyi karakter szempontjából halljuk ugyanis a történetet, ami persze azért elég sokszor összefut egymással. Megtudhatjuk, hogyan alakul Észak Királyának és árulással vádolt édesanyjának, valamint két leánytestvérének Sansának és Aryának sorsa. Kiderül, hogy eljut-e végül a Királyölő Királyvárba, valamint mi fog történni törpe testvérével Tyrionnal (személyes kedvencemmel). Deres Fattya, Jon Snow is izgalmas és fordulatos küldetésen van a Falon Túl, ahogy Samwell Tarly is a fagyban próbál boldogulni. Sárkánykő szigetén Tengerjáró Davos, Stannis Baratheonnal a sebeit nyalogatja, és persze ne feledkezzünk meg a Sárkányok Anyjáról Daenerys Targaryenről sem, aki egyre erősebb és keményebb lesz, miközben a sárkányai növögetnek. Martin nem szán egyszerű és egyenes utat egyik szereplőjének sem. Mindannyiuknak árulások közepette kell boldogulniuk, úgyhogy gyakorlatilag senkiben sem bízhatnak. A történetről jobb, ha nem is mondok semmit, egyrészt mert ennyi eseményt nehéz lenne összefoglalni egy posztnyi terjedelemben, másrészt pedig nem akarom elrontani senki meglepetését, az is hozzátartozik a varázshoz. Legyen elég annyi, hogy nekem gyakorlatilag non-stop a kezemben volt a könyv, azzal mentem enni-aludni-kertészkedni, hogy bármikor el tudjak olvasni egy-egy fejezetet. Különösen addiktív.

Mivel ez az első T&JD könyvem, az első dolog ami levett a lábamról az a monstre karakterlista, ami a könyv végén található. Noha végignéztem két szériát a sorozatból, így se ismertem felét se a szereplőknek. Hihetetlen agya lehet az írónak, hogy ennyi karaktert meg tud jegyezni és nem csak hogy a nevüket tudja, de minden egyes apró szereplőnek külön egyéniséget is ad, így az olyan részek sem lesznek unalmasak, ahol nem a főszálon fut a cselekmény. Mindenkinek más motivációja van, és bár különbözőbbek nem is lehetnének, mindegyikőjükkel tudunk azonosulni, mert mindenkit alaposan megismerünk. A bámulatos és okos történetszövés mellett ez leginkább Martin erőssége. Egyszerű, de érdekes karaktereket alkot, akikre kíváncsiak vagyunk.

A másik, ami különösen tetszett a könyvben az, ahogy a varázslat egyértelműen, de mégis váratlanul van jelen a történetben. Egyrészről nagyon barbár és középkori az egész sztori, ahol íjjal és karddal harcolnak és egy seb elfertőződésébe is belehalnak, másrészről pedig vannak egyesek, akik nem képesek meghalni, sárkányok születnek kőtojásokból és sötét varázslattal ölni is lehet, néhol pedig beszélő varázskapuk nyílnak. A mágia sokszor váratlan és hihetetlen erővel bír, mégis csont nélkül illeszkedik a történetbe.

Egy szó mint száz, nem vagyok érdemes Martin mesterművét értékelni, úgyhogy ez inkább méltatás, mint kritika. Azt hiszem, hogy aki kicsit is fantasy kedvelőnek tartja magát, annak a Tűz és Jég dala ciklus megkerülhetetlen, és azok közül is vitathatatlanul a legjobban sikerült a Kardok Vihara.

Értékelés:


George R. R. Martin: Kardok Vihara
(A Storm of Swords)
A Tűz és Jég dala Ciklus
Alexandra Kiadó

TRIVIA

Nem születhet poszt anélkül erről a könyvről, hogy ki ne térnénk egy pillanatra a sorozatra is. Nos, a legfrissebb hírek szerint a harmadik széria forgatását július 9-én már kezdik, ekkorra biztos értesülni fogunk az új szereplőket játszó színészekről is. Egy biztos stábtag már biztosan van, Stannis Baratheon lányát, Shireent, Kerry Ingram fogja alakítani, de még várunk a casting hírekre Daario Naharisról, Mance Rayderről és Óriásvész Tormundról, Edmure és Brynden Tullyról, a Reed testvérekről, Olenna Redwynről, Lady Selyse Florentről, Beric Dondarrionról, és Myri Thorosról, akik mind a következő évad új szereplői lesznek. A Spoilertv weboldalán gyorsan frissülő hírekkel követik a casting alakulását, és a még nem kiosztott szerepekre is vannak javaslataik.

Megjegyzés küldése

 
Back To Top