FRISS

2012. március 26.

Panem et Circenses

Nem is emlékszem rá mikor volt utoljára, hogy gyakorlatilag számoltam vissza a napokat, míg egy filmet megnézhetek végre. Talán még az első Harry Potter epizódnál. Az Éhezők Viadalát is így vártam, visszafojtott lélegzettel és nem kevés aggodalommal, hogy tönkre fogják tenni az egyik legkedvesebb könyvemet. Félig sikerült is nekik.

A film központi alakja Katniss Everdeen, aki Panemben, ebben az utópisztikus államban él. Amerikai maradványain alakult ki ez az ország ami egy fejlett központból és fővárosból, a Kapitóliumból irányítja az ország többi részét, ami 12 körzetre van osztva. A körzetek mind különböző ipari szerepet töltenek be és általános az éhezés és az elnyomás. A körzetek múltbeli sikertelen lázadása emlékére a Kapitólium minden évben megrendezi az Éhezők Viadalát, amelyhez minden körzetből kisorsolnak egy lányt és egy fiút, akiknek a halálig kell küzdeniük, míg végül az egyetlen életben maradt megnyeri a Viadalt. Katniss körzetéből a húgát sorsolják ki, de ő önként jelentkezik helyette, így Ő kényszerül indulni a kegyetlen megemlékezésen.

Az Éhezők Viadala könyváltozata az egyik legkedvesebb olvasmányom. Nem nagy várakozással álltam neki, de Katniss története egyszerűen beszippantott és nem eresztett. Az öteletesen és gondosan felépített Panem, az igazságtalan és élvhajhász Kapitólium, a politika, a körzetek élete és Katniss hűsége és állhatatossága a családja felé mind olyan érdekesen és részletesen voltak leírva, hogy szinte oda tartozónak éreztem magam. A félelmem, hogy ennyi információt és ilyen sok gondolatot, érzelmet lehetetlen átadni egy két órás filmben nem volt alaptalan. Igen, tudom, nem kötelező a filmnek mindig tökéletesen visszaani az alapjául szolgáló könyv minden mozzanatát, de ebben az esetben jogos az összehasonlítás, hiszen a film nagyon hűen követi a könyvet, nagyon akar hasonlítani, csak sajnos annyi minden kimarad, hogy a hangulatot és a legjavát nem sikerül átadnia.

Adódik rögtön az elején a probléma, hogy a könyv Katniss nézőpontjából íródott. Rengeteg apró, de a karakterek fejlődése, valamint a motivációik megértése szempontjából fontos részletet csak az ő fejéből ismerünk. Mivel ezeknek a gondolatoknak az átvitele a vászonra bajos lett volna, hacsak nem akartak egy mexikói szappanopera színvonalára csökkenni, ezért szerintem bizonyos tettek és történések teljesen érthetetlenek maradnak azok számára, akik nem olvasták a könyvet. A Katnisst játszó Jennifer Lawrence-en nem múlott a dolog, rendkívül jó alakítást nyújtott, csak sajnos bizonyos háttérinformációk nélkül teljesen érthetetlen maradt a karaktere és például a Peetához fűződő viszonya, ami a történet egyik alappillére.

Azért pozitív kritikával is tudok élni, mert a vizuális megvalósítás tökéletes volt. Teljesen így képzeltem el a Kapitóliumot és az extravagáns kinézetű fővárosiakat. Az Arénában ugyan nem volt sok látnivaló, de az is igazán könyvhű volt. Szerettem nézni, ahogy a történet, amit eddig csak a fejemben képzeltem el alakot ölt és megfelel az elvárásaimnak. A szereplőgárda is ínyemre való volt. A Peetát alakító Josh Hutchersont ugyan elsőre nem tartottam jó választásnak, de kisült, hogy elég jó hősszerelmes vált belőle. Woody Harrelson is bejött, mint a részeges mentor Haymitch, noha közel sem volt annyira zülött, mint amennyire lehetett volna (gondolom itt figyelembe kellett venni a PG13 besorolást, ugyanúgy, mint a vérszegény harcjeleneteknél). Különösen kedveltem Lenny Kravitzet, mint Cinnát, belőle többet is elnéztem volna. Wes Bentley szakálla is nagyon bejött.

Nagy bánatom volt, hogy a kedvenc jeleneteim java részét kihagyták vagy lerövidítették a vászonra szánt változatban. Persze értem én az időkorlátot, hiszen ha minden beletennének, akkor nem egész estét, hanem egész napot betöltő szórakozás lett volna belőle, csakhogy ezen apró adalékok hiánya miatt lett olyan a film, mintha tejesen ad-hoc módra történnének a dolgok. Nem is beszélve a befejezésről, ami olyan hirtelen volt, mintha a vágó elunta volna a melóját és lenyisszantott volna mindent.

Összegészében élveztem az Éhezők Viadalát, csak nem vagyok benne biztos, hogy anélkül is érthető volna, ha valaki nem olvasván a könyvet nem tudja, hogy mi játszódik le éppen Katnissben az adott pillanatban. Nem okolom a filmkészítőket, azt hiszem ez a könyv is a közel megfilmesíthetetlen kategóriába tartozik, nos, ahhoz képest jó munkát végeztek. De igazából nem ajánlanám senkinek a megfelelő előképzettség nélkül amit a sorozat elolvasása jelent. Csak rajongóknak! Én az vagyok...

Értékelés:


Az Éhezők Viadala
(The Hunger Games)


TRAILER:






Megjegyzés küldése

 
Back To Top